Jag vet att jag ofta säger att jag inte gillar julen. Men… jag älskar glitter! Och vet ni? Det är inte lång tid kvar till midvintersolståndet, som innebär att det blir fler och fler soltimmar per dygn, DET tycker jag borde firas! Det är ju konstigt att midsommar/sommarsolståndet firas med mer pompa och ståt (och en jävla massa onödig alkohol, jag tror det är något seriöst fel på svenska högtidstraditioner, kan man allvarligt talat inte ha roligt utan alkohol?1) då det innebär att dagarna blir mörkare och mörkare.

Puss och kram och god natt!
1. Jag vet att man kan det, ha roligt utan alkohol alltså. Vissa människor säger till mig såhär: ”Men du kan ju inte säga något om du inte ens prövat att vara full”. Och det kanske ligger en viss poäng i det. Men nu skall jag berätta en sak för er. En sak som jag berättat för ytterst få människor. Jag inser att jag med detta kommer att göra vissa människor djupt besvikna, men jag är i alla fall ärlig. Jag har varit full. En gång. För knappt ett år sedan. Den största anledningen till det var att jag ville se om det faktiskt var så jävla kul som alla säger, en annan anledning var att jag var jävligt less på livet och ville helt enkelt vara någon annan en stund. Så, jag sa inte emot när de jag firade nyår med hällde sprit i min Sprite. Jag drack det. Svepte glas efter glas, och låt mig poängtera detta: Det smakade FÖRJÄVLIGT! Det var en rolig nyårsfest, visst, men vad var egentligen skillnaden mot annars? Jag dansade lika mycket, jag var lika modig, jag hade lika roligt. De enda skillnaderna jag kunde märka var att jag blev yrare än vanligt, varmare än vanligt, tröttare än vanligt, och mådde lite sämre dagen efter. Såhär i efterhand ångrar jag litegrann att jag gjorde det, jag som skulle dö utan att ha varit full en enda gång. Men gjort är gjort. Och jag har ju lärt mig några saker. Att sprit smakar förjävligt, att man inte blir vare sig roligare, snyggare, bättre, smartare, modigare eller har roligare eller mår bättre av sprit. Och dagen efter insåg jag vad jag hade gjort, och insåg också att jag inte är en sådan person. Jag är jag, och jag vill inte dricka alkohol. Jag fick upp ögonen för varför jag en gång engagerade mig i unf. Och nu kan jag ju faktiskt säga att jo, jag har visst testat, och jag håller fast vid min ståndpunkt. Alkohol förbättrar INGENTING. Och ja, jag är en jävligt stolt unf:are, trots att jag var med i unf under tidpunkten då jag gjorde detta så skäms jag inte. Jag ångrar mig lite, visst, men jag skäms inte över att kalla mig nykterist. Och jag skäms inte över att på onsdag vara med och starta en ny unf-förening i Halmstad. Döda mig för det, men det är så det är. Over and out.


Jag benådar, det är hög tid att någon dödar den där jävla myten om att man måste ha provat att vara full för att ha en åsikt om fylla och alkohol. Rätt många har ju- och tillåts att ha en åsikt om folkmord utan att för den sakens skull ha behövt provmörda lite först, så logiken bakom håller inte direkt. Jag själv var uttalad alkoholhatare innan jag ens kände till UNF, och har fortfarande vid 20 års ålder aldrig varit full. Det säger inte så mycket förstås, för det är fantastiskt många andra saker som ”alla” har gjort som jag inte heller har provat.
Kommentar by Tuss — 15 december 2008 @ 15:10
Du är så fin, Torunn! När kommer du hem? Jag har aldrig varit full, men jag har å andra sidan aldrig provat att röka på eller leka på tågspår. Jag tror inte jag missar så mycket.. :)
Kommentar by raukan — 15 december 2008 @ 17:40
måste bara kommentera det som ”tuss” skrivit. det e rätt stor skillnad på mord och berusning, så om man tänker efter håller inte hans argument.
och det du skrev torun, du kanske inte gillar det, du kanske inte blir roligare o modigare o mysigare av det. men en sak alla måste förstå och inte glömma är att alla e olika. bara för att du inte gillar det behöver det inte betyda att andra inte gör det. folk gör det av en anledning, inte för att bara göra det för att göra det. man blir packad för det e nice att va packad. så låt folk dricka, så låter dom dig vara nykterist.
love & understanding, simple as that. :*
Kommentar by gbr — 15 december 2008 @ 19:30
Tack Torunn, nu behöver inte jag testa.. =)
Kommentar by Sven — 15 december 2008 @ 20:15
Jag tror inte på en ohämmad individualism där alla ses som i fullständig kontroll över sina liv, och som allra mest vidrigt blir konceptet när man diskuterar droger. Men jag har inget egentligt emot att folk dricker sig berusade, knarkar eller lever om, bara det gör det enbart med vuxna människor som till fullo förstår situationen och är beredda på att ta konsekvenserna.
Så om du vill supa dig asfull så kan du med fördel bjuda in en trip sitter som får hålla koll på dig så att du inte dör, men se för tusan till att hn är nykter och ser till så att du inte ramlar ut på stan, gbr. Det är ett direkt faktum att merparten av alla våldsbrott (bland annat många våldtäkter) begås när alla- eller några av de inblandade är påverkade, typiskt av alkohol.
Jag ser det som att ett socialt tillfälle är som att köra bil: man kan göra illa andra om man inte har omdömet på topp, och om man är drogad på något sätt (även med alkohol) så ska man inte vara i sociala sammanhang.
Kommentar by Tuss — 15 december 2008 @ 21:02
Jag minns själv flera gånger när jag var liten och blev livrädd för fyllona som for omkring och lät konstigt, jag tycker fortfarande att det är jobbigt när de är ute. På så sätt blir deras drickande min angelägenhet (bland annat, det finns fler sätt).
Kommentar by Tuss — 15 december 2008 @ 21:04
yes jag vet. det e upp till var o en, fast det e det en del folk inte får in i sin skalle. gäller o dela på den värld vi lever i.
Kommentar by gbr — 15 december 2008 @ 23:59
Jag tror att det är farligt att ”tvinga” på andra ens åsikter. Sure, man kan diskutera och försöka övertyga, men om man försöker att tvinga folk, tror jag att det har motsatt effekt.
Varför jag kommer och tänka på det här är för att många nykterister ofta utbrister att man är dum i huvet och självmordsdrinkare, snarare än att uttrycka varför de tycker det de tycker.
Det tycker jag är synd. För jag är vuxen, handlar min egen sprit på systemet och kan bestämma över mitt eget liv.
Jag tror inte att det finns någon över 18 i detta land som missat att alkohol är farligt och vilka konsekvenser det har.
Men tycker jag att cider är gott, då får det väl vara mitt val att köpa det utan att moraltanter ska lägga sig i det?
Man kan aldrig kräva att folk tycker samma sak som sig själv.
Kommentar by Rebecca — 16 december 2008 @ 14:26
Alltså jag bryr mig mindre om vad folk tycker och mer om vad de gör. Men visst, det är viktigt att lägga udden mot producenterna som faktiskt slår mynt av missbruk, än mot konsumenterna. Som sagt så har jag inget större problem med folk som knarkar (alkohol är en drog som alla andra, alla försök att bortse från det är direkt oärliga — ibland är den dock en oönskad bieffekt av ett livsmedel, då är det en annan sak) på ett sätt som inte går ut över oförberedda. Däremot om folk beter sig dumt för att de är fulla på krogen exempelvis, så ser jag det som att de har begått två fel: först har de försatt sig i en situation där de inte har kontroll över vad de gör, och sen gör de något dumt. Ungefär som att köra rattfull och köra över någon.
Ett annat problem är att den normala nöjeskonsumtionen av alkohol legitimerar de som inte kan hantera sin konsumtion. Om det inte fanns ”normal” konsumtion så skulle det inte heller finnas onormal.
Kommentar by Tuss — 16 december 2008 @ 14:58
Helnykterhet är det enda rätta, stjärnstopp!
Kommentar by Job — 16 december 2008 @ 15:10
fan vilken underbar diskussion jag fick till nu. det känns bra.
raukis: du har inte missat något, det är ingen skillnad, typ. jag kommer hem den 21:a på kvällen och stannar till början av januari någon gång.
sven: nej, vad skönt för dig! bra att jag kunde hjälpa någon med det i alla fall.
tuss: jag håller med dig mestadels. skönt att du kan argumentera för din sak.
job: ja, så är det! stjärnstopp.
beccs: jag ser inte någon som försökt tvinga på någon något? du får dricka vad du vill, absolut, men är det inte bra att den här diskussionen finns?
gabbe: jo, det är upp till var och en, men så fort det påverkar andra än en själv så blir det fel, tycker jag. <3
Kommentar by torunn — 16 december 2008 @ 17:26
alltså vem fan bryr sig om allt det här jävla snacket nykterhet o alkoholism. jag blir jävla trött! har någon tänkt på att man kanske bara vill ta en folle framför tv:n en fredagskväll? är det nåt fel i det? eller kanske ett glas vin till middagen? fan att alla ska vara så jävla ”Kalle-redig” hela tiden. vem bryr sig om du har druckit en gång eller aldrig nånsin!
Kommentar by gud den allsmäktige — 16 december 2008 @ 22:46
Gud: det finns många anledningar till varför det är dåligt att ta en folle framför TVn en fredagskväll. Jag tvivlar på att du skulle bry dig om jag försökte lista några dock.
Med andra ord: dra åt helvete
Kommentar by Job — 16 december 2008 @ 23:17
jag bryr mig, och uppenbarligen bryr sig alla de som redan skrivit kommentarer väldigt mycket, vad dock ingen bryr sig om, och inte frågat efter heller, är din åsikt. Och ett ps är: om du nu har en så stark åsikt så kanske du borde stå för den och skriva ditt riktiga namn, men uppenbarligen 1. är du inte särskilt seriös, 2. har du inte tänkt igenom dina åsikter och hur du skall formulera dem ordentligt, 3. är du för feg för att stå för att du inte håller med mig. - pinsamt!
ps2. vad i helvete betyder kalle-redig och varifrån kommer uttrycket?
Kommentar by torunn — 17 december 2008 @ 11:35
Torunn: anonymitet är ingenting negativt: se här och här.
Kommentar by Job — 17 december 2008 @ 11:49
Ingen här har försökt tvinga folk till vad de tycker. men jag befarar att det är nästa steg i det hela.
Kommentar by Rebecca — 17 december 2008 @ 12:47
Rebecca: det du ”befarar” (fint ord) är nonsens. Nu vill inte vi nykterister med våld tvinga andra att bli nykterister, men ens om vi ville så skulle vi kunna: vi är 10% av befolkningen och ni är 90%. Tvärtom är det så att de flesta nykterister utsätts för en extrem social press (även kallat ”grupptryck”) att börja dricka, och väldigt många faller för den pressen, speciellt i skolåldern. Jag går själv på universitetet och kan försäkra dig om att det inte är jag som kommenterar att jag dricker cola istället för öl, det är alla andra.
Kommentar by Job — 17 december 2008 @ 12:52
Jag har också tvingats försvara mitt motstånd mot alkohol för eget bruk mot en majoritet tvärs igenom högstadiet, gymnasiet och nu på högskolan. Om jag hade varit en sådan som värdesatte att umgås med folk på krogen (det gör jag inte, jag umgås faktiskt hellre med ingen alls, fast jag hatar det) så hade situationen varit ännu värre. Tyvärr inbegriper merparten av de kårarrangerade sociala tillställningarna alkoholkonsumtion som en norm, så jag har helt enkelt slutat gå på dem.
Kommentar by Tuss — 17 december 2008 @ 16:13
Jag tycker att det är pinsamt och väldigt illa att folk retar folk för att de har tagit en ställning. Personligen så tycker jag att det är bra och positivt att folk gör det. Skulle fler människor göra det skulle världen bli en bättre plats.
Det jag menar med att folk ska tvinga andra till olika åsikter gäller förstås åt båda håll. Tvång är samma oavsett vart den riktas, liksom.
Eftersom jag själv inte är nykterist har jag inga erfarenheter av vad man möter som nykterist, jag kan bara prata för mina egna erfarenheter. Och de är att bli kallad puckad och idiotisk för att jag dricker.
Jag har också tagit ställning, jag vet farorna och skyldigheterna man får när man dricker.
Ni får tycka vad ni vill, men får man liknande kommentarer jag fått måste ni också förstå att det inte blir lättare att sympatisera med er.
Det ger er snarare en stämpel av otrevliga pretto människor som gör mer skada än nytta, liksom.
Torunn är ett utmärkt exempel på detta. Hon har tagit ställning emot alkohol, jag för. Hon respekterar att jag dricker och jag att hon inte gör det.
Kommentar by Rebecca — 17 december 2008 @ 23:34
jobjörn: jag kanske håller med dig, och petter, och snatterskan. lite, men inte helt. jag skall fundera på det. båda har poänger, men jag tycker att ”gud”s inlägg i den här diskussionen kändes smått, vad skall jag säga, barnsligt? jag vill gärna veta vem det är jag diskuterar med.
Kommentar by torunn — 18 december 2008 @ 0:12
Rebecca: det är ingen som har ”retat” dig. det är du som kommer med en massa nonsens om att nytkerister tvingar folk att sluta dricka, det om något är retfullt. om du tror att världen skulle bli en bättre plats om man inte kritiserade åsikter man inte höll med om så tror du fel – att inte kritisera sådant man uppfattar som felaktigt är de första små stegen på väg till en upprepning av nazityskland. jag kan köpa att världen skulle bli en bättre plats om folk inte var arga på varandra, men varken jag eller Tuss är arga på dig – vi bemöter dina argument på ett sakligt och faktabaserat sätt (medan du å andra sidan verkar störa dig på att vi överhuvudtaget säger emot dig).
självklart skall ingen i ett idealt samhälle behöva tvingas till någonting. dock har vi inte ett sådant idealt samhälle. de som står för tvånget i dagens samhälle, dock, är knappast nykteristerna: det är, som jag sade i mitt förra inlägg, de som dricker som står för tvånget i den här frågan.
varken jag eller Tuss har kallat dig puckad eller idiotisk. om vårt sakliga argumenterande mot alkoholkonsumtion gör det svårare att sympatisera med oss, ja, då vet jag inte vad vi skall göra. skulle det bli lättare att sympatisera med oss om vi kallade dig för dum i huvudet? det tror jag inte. skulle det bli lättare att sympatisera med oss om vi höll käft? knappast, vad skulle man då sympatisera med – tystnaden?
Kommentar by Job — 18 december 2008 @ 10:26
Torunn: det skulle vara precis lika larvigt och idiotiskt om du visste vem som stod bakom
Kommentar by Job — 18 december 2008 @ 10:27
Job, du missförstår mig.
Jag påpekade att det skulle vara bra om det fanns mindre dönickar som inte bryr sig om någonting i världen, inte tvärt om. Det är bra att folk tar ställning och håller i debatt.
Det jag tycker är tveksamt är om man går ifrån debatten och går över till barnsligheter istället. Det ger inte en positiv bild av det personen står för, det var det jag menade.
Dessutom nämner jag aldrig i mina texter att någon av dig eller Tuss har kallat mig för någonting över huvudtaget. Som jag sagt tidigare. Mina erfarenheter av nykterister är att man får glåpord kastade efter sig, vare sig du tycker att det är så eller inte så är det MIN bild av det hela.
Kommentar by Rebecca — 18 december 2008 @ 12:42
Vi är nog alla rörande överens om att det hjälper föga att kasta glåpord på varandra, så varför du överhuvudtaget förde in det i diskussionen är isåfall för mig helt obegripligt. Du buntade ju uppenbarligen samman mig och Tuss med de glåpordskastande nykteristerna efter du skrev ”ni” ovan, och inte ”de”. Om syftet inte vara att bunta ihop mig och Tuss med dessa glåpordskastande nykterister, vad var syftet?
Kommentar by Job — 18 december 2008 @ 12:48
Syftet var att förklara vad jag menade. Jag ber om ursäkt för min dyslexi, det är inte direkt något jag planerat att lägga i. Och jag tycker inte att jag ska behöva försvara det heller.
Kommentar by Rebecca — 18 december 2008 @ 20:55
Vaddå, så nu säger du att du inte menade att skriva ”ni” överhuvudtaget? Du verkar inte alls lida av dyslexi, men om du säger att du gör det så… Vad var det du egentligen menade att skriva om inte ”ni” då?
Eller, vem bryr sig.
Kommentar by job — 18 december 2008 @ 21:01
jobjörn: ja, det är sant. det skulle det varit.
beccs: vem är det egentligen, och när, som skrikit vilket glåpord till dig? (och detta skriver jag för att jag undrar, inte för att vara otrevlig)
Kommentar by torunn — 18 december 2008 @ 23:19
”De” hade kanske passat bättre i sammanhanget?
Om du inte tror att jag har dyslexi kan du kolla i min blogg. Att det blir rätt just nu har jag att tacka ett stavningsprogram som kontrollerar allt jag skriver. Tyvärr så bråkar programmet med blogg.se, så jag kan inte använda det där.
Tok: Jag vet inte vad de heter, jag brukar bli arg och glömma bort konkreta grejer om personer som gör så.
Det är lite olika.. Jag hamnade på en fest för typ tre – fyra månader sedan där det var en tjej i 25 års åldern som hällde vatten i allas glas och kallade oss idioter. Men hon blev ut slängd sen.
Och för lite mer än ett år sedan träffade jag en kille på krogen som först raggade på mig och sen när jag köpte cider så började han säga att jag var en rutten människa och en tönt, idiot osv.
Kommentar by Rebecca — 19 december 2008 @ 11:42
ågud. jag älskar din blogg, torunn!
Kommentar by robin. — 21 december 2008 @ 21:14
bra med ärligheten och att stå för vad du tycker, men om inte jag minns fel fick jag både sms och samtal från dig i februari om inte jag kunde köpa ut alkohol åt dig. vad skulle du då göra med den? kasta i soporna?
bara undrar lite sådär spontant.
Kommentar by åsa — 22 december 2008 @ 2:45
det vet jag inte, kommer absolut inte ihåg det, antingen var det åt någon annan eller så hade jag någon svacka där jag tänkte supa sönder mig själv och dö. skall försöka komma på vad som hände i februari.
Kommentar by torunn — 22 december 2008 @ 17:18
det var inför kentkonserten.
Kommentar by åsa — 23 december 2008 @ 16:43
jajuste! my bad. men jag fick ju ingen alkohol, och sen försökte jag aldrig mer igen. tur det!
Kommentar by torunn — 23 december 2008 @ 16:48
jag håller med ”gud”, den som vill får ta en folle framför tv:n, även fast det e farligt o allt negativt shit som ni kan ta fram om alkohol.
och skit samma om ”rebecca” skriver ni elelr dem, ”ni” är ju en del av ”dem”. och det jobjorn sa till gud, nånting med dra åt helvete. what? låt oss dricka våra bira o röka våra holkar så låter vi er vara, precis som ni ska låta oss vara.
peace n love, annars håll käften med era jävla ”dra åt helvete” och ordmärkningar.
Kommentar by gbr — 25 december 2008 @ 20:44